Pokládka viditelných kolejí a tvorba krajiny
11.1.2011
Ještě před koncem roku 2010 jsme započali s naším krajinářem Jirkou Mackem tvořit od posledního, patnáctého rámu krajinu. Použitá technologie pásky kartonu a novin se sice ze začátku jeví jako nějaká neudržovaná skládka, ale až první nános toaletního papíru s klihem vytvoří korpus budoucí krajiny a učiní tak pohled rozhodně příjemnější. Než-li se dostaneme tak daleko, podívejte se pěkně popořádku co tomu předcházelo. Nejdříve jsme vyrobili základ dvou tunelů nacházejících se na tomto rámu, Karel Zelenka nám upravil od firmy Kibri příhradový most, abychom jej mohli umístit v oblouku, já vyrobil pilíře z opěrných zdí od firmy Noch, napatinoval vše včetně mostu a přilepil na své místo v krajině. Potom již Jirka proužkoval pásky kartonů a mačkal všude možně noviny. Po zhotovení těchto „vycpávek“ přišel na řadu kostní klih, který jsme nechali den předem ve vodě nabobtnat. Před nanášením jsme poměrnou část ohřáli na vařiči, zředili vodou a potom se již matlal podkladový papír a na něj se pokládal toaletní, který vytvoří po třetím nanesení silný korpus na který se již budou nanášet posypy, zapichovat a lepit stromy atd.
Další zajímavostí v našem království je to, že jsme započali s pokládkou viditelných kolejí. V současné době máme již zcela položenou stanici Nedvědice a nyní pokládáme dvojkolejku směrem ke Žďárským viaduktům. Na obrázcích si můžete všimnout, že na ní budujeme klopené oblouky. K naklopení používáme vystřižený papír do max. tloušťky 1 mm s přechodnicí od několika desetin až po zmiňovaný milimetr.
Na zásyp kolejí používáme klasický štěrk a postup používám stejný jako při stavbě svého kolejiště. To znamená, že si vyznačím položení metru koleje, kolej si natvaruji a přibiju hřebíčky, poté uskřípnu hlavičky a kolej vyndám, nanesu lepidlo, položím kolej, hřebíčci mi označují přesnou polohu, poté celou kolej vyrovnám do potřebných tvarů, přibiji a nakonec zasypávám štěrkem.
Jistě si všimnete již nabarvených kolejí potřebnou rzí, které nám barví většinou mladí kluci, kterým se ještě tak netřesou ruce a mají dobrý zrak. Také jsme přistoupili k úpravám výhybek Peco u kterých vypreparujeme nevzhledné konce u jazyků a celé nahradíme novým kouskem kolejových pražců. Ve všech viditelných stanicích budou takto upravené výhybky, celkem jich musíme upravit asi osmdesát kusů. Svou pozorností neujdou ani dva tobogány v jednom v podání Jirky Hynka, který u nich snad složil i maturitu, jak složitě se mu dávali dohromady.
Závěrem ještě stojí za povšimnutí nejnovější přírůstky našeho stromečkáře Standy, který svým umem přivádí smrky stále k větší dokonalosti, až uvažujeme o tom, že jak je udělá pro nás, tak je bude nabízet na prodej i ostatním modelářům, ale to ještě uvidíme, nebudeme předbíhat událostem.
V další reportáži se již dostaneme kolejemi na dostřel Žďáru a také pokročíme s výdřevy kolem Nového Města.
© 2010 | MK Žďár z.s.
admin